توطئهای وجود دارد که سینمای ایران را از معنا تهی کند / اگر قصهای به درستی روایت شود به خودی خود قهرمان خواهد داشت
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۰۶۲۳۲
کاظم راستگفتار کارگردان فیلمهای سینمایی «نقاب»، «زنان ونویس، مردان مریخی» و «چک» معتقد است توطئهای وجود دارد که در تلاش است تا سینمای ایران را از معنا تهی کند و به همین دلیل امروز سینمای ایران در شرایط نامساعدی قرار دارد.
کاظم راستگفتار کارگردان سینما در گفتوگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: در سینمای ما قهرمان به دو صورت معنا میشود و در واقع ما دو تعریف داریم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
راستگفتار خاطرنشان کرد: در ادبیات و ساختار درام قهرمان همان شخص اول قصه است که یک هدف دارد و به سمت هدفش حرکت میکند و موانعی بر سر راهش قرار دارد و با ضد قهرمان مواجه میشود که اگر بتواند این موانع را پشت سر بگذارد و در واقع پیروز شود موقعیتی با عنوان ملودرام شکل میگیرد و اگر اینگونه نباشد و با شکست مواجه شود در واقع تراژدی به وجود میآید. به عنوان مثال در فیلم سینمایی «خانه دوست کجاست؟» کاراکتر اصلی که پسربچه است قهرمان فیلم به حساب میآید و او سعی دارد موانع را کنار گذاشته و به هدفش که رساندن دفتر به دوستش است برسد.
او افزود: در سینمای ما قهرمان معنای دیگری دارد که هیچ ارتباطی با تعریف آکادمیک و درست آن ندارد. با توجه به اینکه معنای کلمه قهرمان در ادبیات ما انسانی قدرتمند و پیروز است در درام هم وقتی از قهرمان صحبت میشود ناخودآگاه یاد کاراکترهایی چون سوپرمن و رستم میافتیم و انتظار داریم فعل قهرمانی را از او ببینیم و او کاراکتری نجاتبخش باشد.
کارگردان فیلم سینمایی «نقاب» تصریح کرد: سینمایی که به چنین قهرمانی احتیاج دارد یک سینمای سطحی از جامعهای شکستخورده است. جامعه شکستخورده و مفلوک در واقع آمال و آرزوهایش را در قهرمانی میبیند که قرار است در یک اثر سینمایی کارهای خارقالعاده انجام دهد. سینما قطعاً بدون قهرمان معنایی ندارد اما این قهرمان هیچ ربطی به تصورات قهرمانانه ندارد و تعریفش همان چیزی است که در ابتدا مطرح کردم. سینما به خودی خود یک هنر نیست و تنها زمانی میتواند چنین مفهومی داشته باشد که با دوربین قصهای نمایش دهیم و آن قصه با قهرمانش روایت شود.
راستگفتار در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: مشکل ما زمانی آغاز میشود که تعدادی از سینماگران ما هیچ شناختی از ماهیت واقعی درام ندارند و اصلاً تلاشی برای فهم و درک این موضوع نمیکنند. در کشورهایی که سینما بسیاری پیشرفته است و در واقع مخترع سینما هستند چنین تعاریف عجیبی که ما داریم وجود ندارد و مطرح کردن عناوینی جعلی چون سینمای ضد قصه، ضد قهرمان و... با توجه به اینکه اسامی تازهای هستند شاید بتوانند جلب توجه کنند اما تنها کارکردشان دور کردن مخاطب از سینما است.
او افزود: اگر نگاهی به فیلمهای پرفروش دنیا داشته باشیم آثار ابرقهرمانی معمولاً در بین این فیلمهای پرفروش قرار دارند ولی باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که صرفاً ابرقهرمانی بودن یک اثر عامل فروش آن نیست و در قصه این آثار قواعد درام به دقت رعایت شدهاند. به نظر من قرار گرفتن سینمای ما در مسیری که امروز میبینیم و آن را به سینمایی کاملاً شکست خورده تبدیل کرده اتفاقی کاملاً عمدی و حسابشده است. وقتی فیلمهای روز دنیا پس از اکران چند روز بعد به صورت دوبله در فضای مجازی در اختیار مخاطبان قرار میگیرند کاملاً شکبرانگیز است و به نظر میرسد گروهی پشت این ماجرا وجود دارد که از این اتفاق سود میبرد و این شعارهای مخرب ضد قهرمان و ضد کلیشه با نابود کردن سینما نیاز این گروه را تأمین میکند. من این را یک توطئه میدانم که به نظر بودجهای برای آن صرف میشود و سینمای ما را به سمتی میبرد که میبینیم امروز به یک سینمای کاملاً شکستخورده تبدیل شده است.
این کارگردان در ادامه تأکید کرد: اگر قصهای به درستی روایت شود ناخودآگاه قهرمان هم خواهد داشت و اثر قهرمان محور در سینما لزوماً اثری نیست که در آن شاهد کاراکترهایی چون سوپرمن باشیم. متأسفانه سینمای ما با پُزهای عجیب و غریب از معنا تهی شده و میبینید که حتی این فیلمها در جشنها و جشنوارههای مختلف جایزههایی مثل جایزه اسکار میگیرند. اگر نگاهی به فیلمهای سالهای اخیر سینمای خودمان بیندازیم میبینیم تعداد فیلمهایی که یک زن و شوهر در یک آپارتمان با هم دعوایشان شده و درگیر یک مسئله دم دستی هستند بسیاری زیاد است و در نهایت هیچ قصهای روایت نمیشود و هیچ پایانی هم شاهد نیستیم. به نظر من اگر نگاهی دقیق داشته باشیم و ببینیم که این فیلمها با چه بودجهای ساخته میشوند و چرا اینقدر زیاد شدهاند، متوجه میشویم که این یک برنامهریزی و یک توطئه علیه سینمای ایران است.
راستگفتار در پایان اظهار داشت: اگر قرار است سینمایی دغدغهمند داشته باشیم و هنر واقعی را شاهد باشیم باید سینمای کلاسیک را بشناسیم و ادبیات نمایشی را مطالعه کنیم. با پشتوانه علم و دانش دیگر مرعوب موجهای سطحی و بی هویت نمیشویم. متأسفانه در سینمای ما حتی منتقدان هم دچار اشتباه میشوند و در بسیاری مواقع فیلمهای خوب را از فیلم بد تشخیص نمیدهند و به شکلگیری این موج دامن میزنند. برای رسیدن به یک سینمای واقعی با ارزشهای هنری لازم است منتقدان و سینماگران در تعامل با یکدیگر به سمت ساخت این سینما بروند.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: بودجه دوربین زن و شوهر سینمای ایران عجیب و غریب نقاب کاظم راست گفتار قهرمان در سینما سینمای ایران داشته باشیم شکست خورده راست گفتار سینمای ما قصه ای
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۰۶۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تصاویر کمتر دیده شده از مصطفی زمانی و خانم بازیگر در یک فیلم سینمایی | زمان اکران اعلام شد
به گزارش همشهری آنلاین، پنجمین جلسه شورای صنفی نمایش روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت در خانه سینما برگزار شد و این شورا بعد از بررسی درخواستها و موارد مطرح شده، قرارداد دو فیلم را ثبت کرد. به این ترتیب قرار است فیلم سینمایی «تگزاس۳» به کارگردانی مسعود اطیابی و تهیهکنندگی ابراهیم عامریان به سرگروهی پردیس سینمایی هویزه مشهد از دوم خرداد روی پرده سینماها اکران شود. طبق اعلام شورا، پخش این فیلم بر عهده تهیهکننده فیلم است.
همچنین فیلم سینمایی «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدمدوست و تهیهکنندگی یوسف منصوری با پخش «بهمن سبز» به سرگروهی پردیس سینمایی هنرشهر آفتاب شیراز بعد از فیلم «تاوان» روی پرده میرود.
فیلم «عطرآلود» دو سال قبل در جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و مصطفی زمانی، هدی زینالعابدین، کوروش تهامی، همایون ارشادی، حسام محمودی، سودابه بیضایی و شهروز ابراهیمی در آن بازی کردهاند.
هادی مقدمدوست سال ۱۴۰۱ پس از هفت سال، سومین فیلم سینمایی خود را با نام «عطرآلود» و به قلم حسین حسنی ساخت که یک ملودرام عاشقانه با ترکیبی از رنج، ترس و وجدان است و در ادامه سینمای مقدمدوست، چالشهای یک زوج خوشبخت را در مسیر استحکام زندگیشان تصویر میکند.
در فیلم کمدی «تگزاس ۳» پژمان جمشیدی، سام درخشانی، ژاله صامتی و مهدی هاشمی بازیگران فیلم جدید اطیابی معرفی شدهاند.
کد خبر 849660 منبع: ایسنا برچسبها کارگردانان سینمای ایران خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران چهرههای مشهور